سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دهیار محترم رزق آباد اعلام کرد:

462نفر کشاورز در رزق آباد مشمول اعطای تسهیلات خشکسالی شدند:

آقای محمد قالیباف: با تمهیدات اندیشیده شده   462  نفر از باغداران بدون آب در این روستا مشمول اعطای تسهیلات  خشکسالی شدند.
ادامه مطلب...

  

 

هیت رزمنگان اسلام وپایگاه مقاومت بسیج برگزار میکند :

بمناسب ولادت باسعادت سرور آزادگان امام حسین (ع) و روز پاسدار مراسم جشن باشکوه و مسابقه باهدایای ویژه در محل حسینیه امام حسین (ع) برگزار می گردد، از علاقه مندان دعوت می شود جهت شرکت در این مراسم  در ساعت 21 در تاریخ 3/5/88 به محل حسینیه محترم امام حسین تشریف فرما شوند ضمنا جهت کسب اطلاع بشتر از نحوه دریافت سوالات وقرعه کشی با شماره 05328423190 تماس بگیرید.


  

رزق‌آباد

از ویکی‌پدیا، دانشنامه? آزاد

رزق‌آباد
اطلاعات کلی
نام رسمی : رزق‌آباد
کشور : ایران
استان : خراسان رضوی
شهرستان : کاشمر
بخش : بخش مرکزی
دهستان : بالا ولایت


مردم
جمعیت 394/2نفر

رزق‌آباد، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان کاشمر در استان خراسان رضوی.

این روستا در دهستان بالا ولایت قرار دارد و بر اساس سرشماری سال 1385 جمعیت آن (648 خانوار) 394/2نفر است[?].

فهرست مندرجات

[نهفتن]

 اوضاع طبیعی

موقعیت

- روستای رزق آباد در فاصله 5 کیلومتری شرق شهر ودر طول جغرافیایی 33 58 و عرض جغرافیایی 13 35 واقع گردیده‌است ارتفاع این روستا از سطح دریا 1075 متر می‌باشد.

 موقع نسبی:

رزق آباد یکی از روستاهای پرجمعیّت دهستان بالاولایت می‌باشد که از سمت شرق به روستای فرگ (قدس)واز مغرب به روستای فروتقه (انصاریه) محدود می‌شود از جنوب این روستا جاده قدیم کاشمر – مشهد و از شمال آن نیز کمربندی جدیدالاحداث کاشمر –مشهد عبور می‌کند که این مهم، موقعیّت ارتباطی بسیار مناسبی را در سالهای اخیر برای روستا فراهم کرده‌است .

اگرچه نام این روستا در زمره روستاهای بسیار قدیمی قرار نمی‌دهد امّا وجود قنات روستا که قریب به 750 سال قدمت دارد حاکی از این است که این روستا هم می‌تواند یکی از قدیمی ترین روستاهای بخش مرکزی و دهستان بالاولایت باشد.

[ویرایش] ژئومورفولوژی (زمین شناسی)

رزق آباد از نظر زمین شناسی (ژئومورفولوژی)بخشی از حوضه آبخیز دشت کاشمر محسوب می‌شود اساس شکل گیری این روستا نیز مانند اکثر روستاهای نواحی داخلی ایران وجود یک منبع آب بسیار مهم (قنات) می‌باشد چرا که هیچ گونه رودخانه ویا چشمه دائمی در این روستا وجود ندارد.از آن جا که دشت رزق آباد نیز بخشی از حوضچه دشت کاشمر می‌باشد می‌توان گفت از شمال به ار تفاعات کوه سرخ و از جنوب به کوه‌های فغان و بو غو در نهایت محدود می‌شود .

 هیدرولوژی(منابع آبی)

قنات روستای رزق آباد پرآب ترین قنات شهرستان کاشمر محسوب می‌شود، دبی(میزان آب دهی) آن حدوداً 80 ال 90 لیتر در ثانیه می‌باشد .(جهاد کشاورزی کاشمر سال 1378)تا سال1354 آب شرب و کشاورزی و دام این روستا تنها از طریق قنات تامین می‌شده‌است اولین چاه عمیق کشاورزی در سال 1354 در اراضی روستا حفر گردید وبه کمک آب این چاه که حدود 40 لیتر در ثانیه بود 50 هکتار از ارضی کشاورزی به سطح زیر کشت روستا افزوده شد .

در راستای گسترش اراضی کشاورزی دومین چاه عمیق در سال 1356 و سپس سومین حلقه چاه در سال 1358 در اراضی روستاحفر گردید، به طوریکه با افزایش منابع آبی کل آب مورد مصرف شرب،دام و کشاورزی به 200 لیتر در ثانیه افزایش یافت و با استفاده از این منابع آبی جدید ، سطح زیر کشت به 230 هکتار اراضی آبی و 10هکتار اراضی......... باغ گشت.

با بهره برداری بی رویه از چاه‌های عمیق و نیمه عمیق وبه تبع آن افت سطح آبخوان دشت چاه‌های آب با افت دبی مواجه شده‌اند ، افزون بر این در سالهای اخیر کاهش شدید بارندگی مزید بر علت شده و موجب کاهش آب استحصالی چاه‌ها شده و تا حدودی و تا حدودی مساحت زمین‌های کشاورزی نیز کاهش یا فته‌است . اوضاع انسانی




 ویژگی‌های جمعیتی

تعداد جمعیت:

طبق اولین سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 1335 جمعیت این روستا 1144نفر بوده ونرخ رشد آن تا سال 1345 به 04/3 در صد رسیده‌است . بطوریکه جمعیت در سال 1355 به 1543 نفر افزایش یافت طی ده سال (45-55)به دلیل بهبود سطح زندگی و کاهش میزان مرگ ومیر نرخ رشد جمعیت از04/3درصد به 08/4درصد افزایش یافت و جمعیّت روستا در سرشماری سال 1355 به1861نفر در غالب 403خانوار بالغ گشت .

بررسی‌های جمعیت حاکی از این است که رزق آباد به عنوان چهارمین روستای پرجمعیت دهستان بالا ولایت پس از روستاهای قوژد، فدافن و فروتقه همواره از رشد جمعیت بالای برخوردار بوده‌است ، به طوریکه با وجود سیاست‌های کنترل موالید در سطح کشور باز هم نرخ رشد در فاصله سال‌های 1375-80 باز هم 46/2 در صد بوده که هنوز هم از نرخ‌های نسبتاً بالای رشد می‌باشد . چراکه با احتساب همین نرخ رشد جمعیت روستا در مدت28 سال دیگر دوبرابر خواهد گردید . جدول زیر جمعیّت روستا را برحسب عمر گروه‌های سنی در روستای رزق آباد نشان می‌دهد .(سال1380)



گروه سنی 0-14: 995نفر

گروه سنی 15-34: 1047نفر

گروه سنی35-64: 808نفر

گروه سنی 65+: 123نفر

بر اساس سرشماری سال 1385 جمعیت آن به (648 خانوار) 2394 نفر رسیده‌است

 مهاجرت

به طور کلی برای برنامه ریزی‌های اقتصادی و اجتماعی یک جامعه، شناخت حرکات جمعیّت از اهمیت ویژه‌ای بر خوردار است مطالعات محلی نشان می‌دهد که در کذشته‌های نه چندان دور

رزق اباد در بین سایر روستاهای شهرستان یک هدف مهاجرتی بوده به طوریکه در سالیان گذشته از سایر روستاهای شهرستان بویژه بخش کوه سرخ عده‌ای جهت کار و زندگی به این روستا مهاجرت کرده‌اند که حضور آنها باعث بالا رفتن مطلق جمعیت روستا گردیده‌است .

اما از آنجا که امروزه پر حجم ترین نوع مهاجرتها در کشور ما از روستا به شهر می‌باشد این روستا هم از این نظر در امان نبوده و با مراجعه به آمارخانه بهداشت متوجه می‌شوید که در سال 1380 فقط 14 نفر مهاجرت به داخل و41 نفر مهاجرت به خارج داشته‌است .

افزایش مهاجرتها در سالیان اخیر را می‌توان علاوه بر افزایش جمعیت و کمبود فرصت‌های شغلی در روستا به این مسئله مرتبط دانست که با رواج کشت زعفران و کسب درآمد مناسب برای عده‌ای از کشاورزان امکان خرید وسیله نقلیه و مسکن بهتر و راحت تر در شهر میسر گردید.

البتّه به دلیل نزدیکی این روستا به شهر کاشمر بخشی از مهاجرت‌ها ی روستایی از نوع روزانه بوده که شامل دانش آموزان مقطع دبیرستان و کارگران روز مزد می‌باشد.

 اوضاع اقتصادی

کشاورزی

 زراعت و باغداری

وجود خاکهای حاصلخیز با بافت ماسه سیلتی و وجود منابع آب(قنات وچاههای عمیق ونیمه عمیق)این روستا را ازنظرزراعت و باغداری درجایگاه قهازی قرار داده‌است . بررسی‌های آماری نشان می‌دهد که مساحت اراضی کشاورزی روستا در سال 1372 معادل 230 هکتار زراعت آبی و 59 هکتار اراضی باغی برآورد شده‌است . (جهاد سازندگی خراسان 1372) .

افزایش اراضی زیر کشت از طریق استفاده از وسایل مکانیزه از قبیل تراکتور و کمباین و بالا بردن ساعات کارکرد چاه‌ها از طرفی و رواج کشت زعفران که نیاز آبی کمتری دارد از طرف دیگر موجب افزایش درآمد مردم روستا گردید،به طوریکه در سال 1375 سطح زیر کشت این روستا به 400 هکتار افزایش یافت کشت محصولات زراعی در روستا در دومرحله انجام می‌گیرد کشت پاییزه یا سفید برگ مانند جو ، گندم، و... وکشت بهاره یا سبز برگ مانند محصولات جالیزی (طالبی،خیار،گوجه فرنگی و...) پنبه و... از فرآورده‌های محصولات زراعی و باغی این روستا که جنبه صادراتی به خارج از استان وکشور را دارند می‌توان به کشمش ،انگور،زیره،پنبه،طالبی و... اشاره کرد .

 ?-? . دامداری :

عده‌ای از مردم روستا را دامداران تشکیل می‌دهند که به صورت نیمه کوچ رو و رمه گردان زندگی می‌کنند . رمه گردانان معمولا در ساختمان‌هایی در روستا زندگی می‌کنند و دامپروران نیمه کوچ رو تابستان را در ییلاقات کوه سرخ که به آن محلّه گفته می‌شوند رفته و در فصل قشلاق(زمستان) در خانه‌های معمولی در روستا زندگی می‌کنند. ضمن اینکه اکثر کشاورزان جهت خودکفایی از محصولات دامی چند رأس بز و گوسفند را در منازل خود پرورش می‌دهند.

?- صنایع:

دکتر جواد صفی نژاد در اثر ارزشمند خود با عنوان مبانی جغرافیای انسانی می‌نویسد "........به این نتیجه رسیدیم که ساکنین مناطق شرقی کشور کمبود درآمد سالانه خود را از صنایع دستی جبران می‌کنند و سوابق کهن صنایع مذکور در کم و کیف قالی و قالیچه متبلور است و شهرت جهانی یافته‌اند و ...."

پر واضح است که هر جا آب و خاک کفاف زندگی را ندهد به ناچار افراد به سایر منابع درآمد روی می‌آورند که در روستای مورد مطالعه (رزق آباد) علی رغم آب فراوان و خاک حاصل خیز ، به دلیل تراکم نسبتاًبالای جمعیّتی و نیروی کار فراوان ، صنایع دستی به ویژه قالی بافی نقش مهمی در اقتصاد روستا داشته‌است .

بررسی‌ها نشان می‌دهد که حدود 57 درصد اشتغال را صنعت قالی بافی به خود اختصاص داده که در این میان سهم زنان و دختران به 75 درصد می‌رسد.

در صورتی که بخش کشاورزی حدود 38درصد و بخش خدمات تنها5درصد از سهم اشتغال را در بر گرفته‌است .

بدین ترتیب ملاحظه می‌گردد که بیش ترین نقش را از لحاظ اشتغال زایی بخش صنعت فرش بر عهده دارد . و صنعت فرش از طریق ایجاد اشتغال و درآمد قادر خواهد بود جریان پیوسته مهاجرت از روستا به شهر را مهار یا لااقل کُند کند . به علاوه فرش می‌تواند از سرازیر شدن پسندازهای ملی به سوی کالاهای ساخت بیگانه و غیر ضروری جلوگیری کند واز طرفی بر حجم و ارزش صادرات غیر نفتی افزوده و قدرت خرید قالی باف را سریعاً بالا برده و به توسعه و عمران و آبادی روستا و انسجام خانواده‌ها کمک موثری بنماید. با وجودی که قالی بافی ساده ترین راه اشتغال و افزایش درآمد روستاییان است و می‌تواند علاوه بر جلوگیری از مهاجرت و بیکاری پیدا و پنهان به اقتصاد ملی نیز کمک کند امّا بنا به دلایلی که از حوصله بحث ما خارج است در سالیان اخیر کاهش چشم گیری داشته‌است مهم ترین طرح‌های رایج در فرش‌های بافته شده در روستا عبارتند از :افشان ترنج،لچک ترنج،زیرخاکی،گل فرنگ، منظره و...

?-خدمات:

بخش خدمات تنها ? درصد از سهم اشتغال را در روستا به خود اختصاص داده‌است که بیشتر مشتمل بر تعدادی مغازه خرده فروشی است که مایحتاج مردم روستا را تامین می‌کند . البتّه اکثر ساکنین روستاهای بالاولایت و از جمله رزق آباد به دلیل نزدیکی به شهر کاشمر و داشتن وسایل ارتباطی مناسب ، برای خرید نیازمندیهای خود اعم از خوراکی و غیر خوراکی به شهر مراجعه می‌کنند .بدیهی است مراکز خرید روستاییان از شهر در ارتباط کامل با محل ورود آنها به شهر است ، به طوریکه روستاییان دهستان بالاولایت بیشتر خرید خود را از بازار خیابان قائم (مسیر ورودی آن‌ها به شهر)انجام می‌دهند.

امکانات تسهیلات موجود در روستاها به طور کلی تفاوت‌های چشم گیری از نظر کمّی و کیفی در مقایسه با امکانات و خدمات مراکز شهری دارد .در روستای مورد مطالعه وجود قنات پرآب تاثیر مثبتی که در رونق وآبادانی روستا داشته سبب شده تا در سال 1327این روستا صاحب یک باب دبستان شده و درسال 1335 نیز اولین حمام دوش دار در این روستا ساخته شود.جمعیت روستا دراین سال 1144 نفر بوده‌است (مرکز آمار ایران 1335)

در سال 1345نیز روستای رزق آباد دارای امکاناتی از قبیل: مسجد ، مکتب خانه، دبستان ، شرکت تعاونی ، صندوق پستی ، سپاه بهداشت ، چهار خیّاطی و دو نجاری و62دارقالی و 6خرده فروشی بوده است(مرکز آمار ایران 1345)

در سالهای اخیر و به ویژه پس از انقلاب شکوهمند اسلامی و در راستای سیاست محرممیت زدایی خوشبختانه این روستا از امکانات و خدمات رفاهی ، آموزشی بیشتری برخوردار گردید که از آن جمله می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد.

آب لوله کشی،برق،شرکت تعاونی،خانه بهداشت،شورای اسلامی ، پایگاه بسیج، مدرسه راهنمایی پسرانه ودخترانه،دفتر مخابراتی ، تلفن، گاز، راه آسفالته و...

منابع

  1. ? درگاه ملی آمار

در تنظیم این مطالب از منابع و مآخذ ذیل استفاده گردیده‌است:

?-جغرافیای شهرستان کاشمر- تالیف سید حسن هاشمی و همکاران، انتشارات ضریح آفتاب ،سال1384

?- بررسی صنایع دستی روستایی شهرستان کاشمر با تأکید بر قالی بافی ، پایان نامه دوره کارشناسی ارشد سید حسن هاشمی

?- نقش منابع آب زیر زمینی در توسعه روستایی شهرستان کاشمر – پایان نامه دوره کارشناسی ارشد اعظم موسوی

منبع :ویکی پدیا


  

میلاد نور مبارک

بمناسبت فرا رسیدن نیمه شعبان سالروز ولادت با سر سعادت اختر تابناک امامت وولایت مسابقه و جشن بزرگ میلاد نور از سوی پایگاه مقاومت بسیج (شهید دستغیب) بهمراه جوایز نفیس برگزار می گردد.

   کمک هزینه سفر زیارتی سوریه

    24 عدد تندیس حضرت موعود

   6  هدیه نفیس از مدیر دفتر خدمات ثامن الاائمه

    12 فقره وام قرض الحسنه از صندوق همت کاشمر 

    10  عدد کارت اینترنتی 5 ساعته از سوی پیمانکار مخابرات رزق آباد

     و هدایای نفیس دیگر

 

جهت اطلاع بیشتر باما تماس بگیرید (09159307397-05328423543)

 

ستاد برگزاری میلاد موعود

 


  
روش‌های ارزیابی سریع روستایی

این روش برای کسب شناخت دقیق، سریع و کم هزینه و علاوه بر آن تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی مشارکتی بکار می‌رود. این روش به افراد خارج از سیستم روستا، برای درک بهتر آن از طریق روش‌های مشاهده و گفتگوی مستقیم با مخاطبان، کمک می‌کند. این ارزیابی وسیله‌ای مناسب برای کسب اطلاعات برای برنامه‌ریزی توسعه روستایی در شرایطی است که وقت، پول، و یا نیروی انسانی کافی برای استفاده از روش‌های سنتی پیمایش‌های اجتماعی وجود نداشته باشد. در گذشته تنها منبع جایگزین، اطلاعات مشاهده‌ای سطحی بود که اغلب براساس ضرورت‌های فوری موجود در ناحیه موردنظر انجام می‌شد و به همین دلیل به آن گردشگری توسعه روستایی می‌گفتند. در این نوع مشاهده داده‌های غیرمعتبری به دست می‌آمد که سوگیری آن به نفع ناحیه‌هایی بود که دسترسی به آنها از طریق جاده آسان بود (کان یرز، 1381).

به دلیل آنکه فنون جمع‌آوری داده در این نوع ارزیابی اغلب مستلزم مشارکت فعال مردم محلی است، این اصطلاح به ویژه رابطه تنگاتنگی با برنامه‌ریزی مشارکتی یافته است، و بنابراین بعضی از اوقات از این اصطلاح برای بیان رهیافت برنامه‌ریزی مشارکتی همه جانبه استفاده می‌شود. برای رسیدن به اهداف برنامه‌ریزی مشارکتی یعنی برنامه‌ریزی برپایه نیازها و ضرورت‌های واقعی جامعه روش‌هایی ابداع شده است که روش ارزیابی سریع روستای، ارزیابی اجتماعی ، ارزیابی مشارکتی روستایی، روش‌های آموزش مشارکتی و روش ارزیابی سریع از جمله این روش‌ها هستند. این روش‌ها از جمله روش‌های ارزیابی مشارکتی روستایی عمدتاً توسط سازمان‌های جهانی ابتدا در عرصه توسعه روستایی و جوامع محلی در زمینه برنامه‌ریزی مشارکتی به کار گرفته شدند و سپس به عنوان روش‌های مشارکتی کارآمد در سایر عرصه‌های برنامه‌ریزی مشارکتی گسترش یافتند. در واقع روش ارزیابی سریع روستایی دامنه وسیعی از روش‌های مشارکتی را شامل می‌شود که در مراحل مختلف فرآیند برنامه‌ریزی به کار گرفته می‌شود. (Mascarenhas and others, 1991)

ارزیابی سریع روستایی روشی برای کسب شناخت دقیق و برنامه‌ریزی مشارکتی شامل چهار مرحله است (جمعه‌پور، 1380):

اول: طرح مسئله یا شناسایی مسائل و مشکلات

دوم: دسته بندی مسائل یا طبقه بندی اطلاعات به دست آمده

سوم: اولویت بندی یا تعیین گروه مسائل مطرح شده

چهارم: طرح‌ریزی یا تهیه برنامه براساس اولویت‌های به دست آمده


  

اردوی سیاحتی زیارتی یک روزه پایگاه مقاومت بسیج حضرت زینب (س) به مقصد شهرستان نیشابور به تعداد40نفر از خواهران بسیجی در تاریخ 19/4/88روستا با همکاری پایگاه مقاومت بسیج شهید دستغیب وشورای اسلامی ودهیار برگزار گردید، پیاده روی وبرگزاری کلاسهای عقیدتی وسیاسی از مهمترین برنامه های این اردو بوده است. 

 


  

باتوجه به ازدیاد سگ های ولگرد ومزاحم در سطح روستا واعلام شکایت وخواستار پیگیری اهالی از  دهیاری محترم( محمد قالیباف) انجام گرفت .

با توجه به مکاتبات انجام گرفته از حدود سه ماه پیش دهیارمحترم  و جلسات مکرر با مسول خانه بهداشت روستا (خانم غفوری) ؛ بعد از تشکیل ستاد اتلاف جانوران مزاحم در بخشدار ی مربوطه مقرر گردید دهیاری ها نصب به جمع آوری اهشام مزاحم و معدوم نمودن انها  اقدام نمایید  که در این خصوص تعداد 11 قلاده سگ ولگرد ومزاحم جمع آوری ومعدوم شد .  

 


  

اوضاع اقتصادی

 

1.کشاورزی

 

1-1.زراعت و باغداری

 

وجود خاکهای حاصلخیز با بافت ماسه  سیلتی و وجود منابع آب(قنات وچاههای عمیق ونیمه عمیق)این روستا را ازنظرزراعت و باغداری درجایگاه قهازی قرار داده است . بررسی های آماری نشان می دهد که مساحت اراضی کشاورزی روستا در سال 1372 معادل 230 هکتار زراعت آبی و 59 هکتار اراضی باغی برآورد شده است . (جهاد سازندگی خراسان 1372) .

افزایش اراضی زیر کشت از طریق استفاده از وسایل مکانیزه از قبیل تراکتور و کمباین و بالا بردن ساعات کارکرد چاه ها از طرفی و رواج کشت زعفران که نیاز آبی کمتری دارد از طرف دیگر موجب افزایش درآمد مردم روستا گردید،به طوریکه در سال 1375 سطح زیر کشت این روستا به 400 هکتار افزایش یافت کشت محصولات زراعی در روستا در دومرحله انجام می گیرد کشت پاییزه یا سفید برگ مانند جو ، گندم، و... وکشت بهاره یا سبز برگ مانند محصولات جالیزی (طالبی،خیار،گوجه فرنگی و...) پنبه و... از فرآورده های محصولات زراعی و باغی این روستا که جنبه صادراتی به خارج از استان وکشور را دارند می توان به کشمش ،انگور،زیره،پنبه،طالبی و... اشاره کرد .

 

2-1 . دامداری :

 

عده ای از مردم روستا را دامداران تشکیل می دهند که به صورت نیمه کوچ رو و رمه گردان زندگی می کنند . رمه گردانان معمولا در ساختمان هایی در روستا زندگی می کنند و دامپروران نیمه کوچ رو تابستان را در ییلاقات کوه سرخ که به آن محلّه گفته می شوند رفته و در فصل قشلاق(زمستان) در خانه های معمولی در روستا زندگی می کنند. ضمن اینکه اکثر کشاورزان جهت خودکفایی از محصولات دامی چند رأس بز و گوسفند را در منازل خود پرورش می دهند.

 

2- صنایع:

 

دکتر جواد صفی نژاد در اثر ارزشمند خود با عنوان مبانی جغرافیای انسانی می نویسد "........به این نتیجه رسیدیم که ساکنین مناطق شرقی کشور کمبود درآمد سالانه خود را از صنایع دستی جبران می کنند و سوابق کهن صنایع مذکور در کم و کیف قالی و قالیچه متبلور است و شهرت جهانی یافته اند و ...."

پر واضح است که هر جا آب و خاک کفاف زندگی را ندهد به ناچار افراد به سایر منابع درآمد روی می آورند که در روستای مورد مطالعه (رزق آباد) علی رغم آب فراوان و خاک حاصل خیز ، به دلیل تراکم نسبتاًبالای جمعیّتی و نیروی کار فراوان ، صنایع دستی به ویژه قالی بافی نقش مهمی در اقتصاد روستا داشته است .

بررسی ها نشان می دهد که حدود 57 درصد اشتغال را صنعت قالی بافی به خود اختصاص داده که در این میان سهم زنان و دختران به 75 درصد می رسد.

در صورتی که بخش کشاورزی حدود 38درصد و بخش خدمات تنها 5درصد از سهم اشتغال را در بر گرفته است .

بدین ترتیب ملاحظه می گردد که بیش ترین نقش را از لحاظ اشتغال زایی بخش صنعت فرش بر عهده دارد . و صنعت فرش از طریق ایجاد اشتغال و درآمد قادر خواهد بود جریان پیوسته مهاجرت از روستا به شهر را مهار یا لااقل کُند کند . به علاوه فرش می تواند از سرازیر شدن پسندازهای ملی به سوی کالاهای ساخت بیگانه و غیر ضروری جلوگیری کند واز طرفی بر حجم و ارزش صادرات غیر نفتی افزوده و قدرت خرید قالی باف را سریعاً بالا برده و به توسعه و عمران و آبادی روستا و انسجام خانواده ها کمک موثری بنماید. با وجودی که قالی بافی ساده ترین راه اشتغال و افزایش درآمد روستاییان است و می تواند علاوه بر جلوگیری از مهاجرت و بیکاری پیدا و پنهان به اقتصاد ملی نیز کمک کند امّا بنا به دلایلی که از حوصله بحث ما خارج است در سالیان اخیر کاهش چشم گیری داشته است مهم ترین طرح های رایج در فرش های بافته شده در روستا عبارتند از :افشان ترنج،لچک ترنج،زیرخاکی،گل فرنگ، منظره و...

 

3-خدمات:

 

بخش خدمات تنها 5 درصد از سهم اشتغال را در روستا به خود اختصاص داده است که بیشتر مشتمل بر تعدادی مغازه خرده فروشی است که مایحتاج مردم روستا را تامین می کند . البتّه اکثر ساکنین روستاهای بالاولایت و از جمله رزق آباد به دلیل نزدیکی به شهر کاشمر و داشتن وسایل ارتباطی مناسب ، برای خرید نیازمندیهای خود اعم از خوراکی و غیر خوراکی به شهر مراجعه می کنند .بدیهی است مراکز خرید روستاییان از شهر در ارتباط کامل با محل ورود آنها به شهر است ، به طوریکه روستاییان دهستان بالاولایت بیشتر خرید خود را از بازار خیابان قائم (مسیر ورودی آن ها به شهر)انجام می دهند.

امکانات تسهیلات موجود در روستاها به طور کلی تفاوت های چشم گیری از نظر کمّی و کیفی در مقایسه با امکانات و خدمات مراکز شهری دارد .

در روستای مورد مطالعه وجود قنات پرآب تاثیر مثبتی که در رونق وآبادانی روستا داشته سبب شده تا در سال 1327 این روستا صاحب یک باب دبستان شده و درسال 1335 نیز اولین حمام دوش دار در این روستا ساخته شود.جمعیت روستا دراین سال 1144 نفر بوده است (مرکز آمار ایران 1335)

در سال 1345 نیز روستای رزق آباد دارای امکاناتی از قبیل: مسجد ، مکتب خانه، دبستان ، شرکت تعاونی ، صندوق پستی ، سپاه بهداشت ، چهار خیّاطی و دو نجاری و62دارقالی و 6خرده فروشی بوده است(مرکز آمار ایران 1345)

در سالهای اخیر و به ویژه پس از انقلاب شکوهمند اسلامی و در راستای سیاست محرممیت زدایی خوشبختانه این روستا از امکانات و خدمات رفاهی ، آموزشی بیشتری برخوردار گردید که از آن جمله می توان به موارد ذیل اشاره کرد.

آب لوله کشی،برق،شرکت تعاونی،خانه بهداشت،شورای اسلامی ، پایگاه بسیج، مدرسه راهنمایی پسرانه ودخترانه،دفتر مخابراتی ، تلفن، گاز، راه آسفالته و...

با این وجود امیدواریم در آینده باهمت و تلاش مردم و کمک و رسیدگی مسئولین محترم شاهد پیشرفت های بیشتری در این زمینه باشیم إنشاء ا...


  
   مدیر وبلاگ
خبر مایه
آمار وبلاگ

بازدید امروز :12
بازدید دیروز :2
کل بازدید : 77324
کل یاداشته ها : 56


طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ